Iedere samenwerking start met een oriënterend gesprek

Na de telefonische aanmelding wordt er een oriënterend gesprek gepland.  In dit kennismakingsgesprek wordt ingegaan op de reden en het doel van de consultatie.  De psychodiagnostische en therapeutische mogelijkheden worden onderzocht. Ik geef informatie over mijn werkwijze en ga na of ik u van dienst kan zijn.  Zo niet, zal ik suggesties geven voor een doorverwijzing naar een andere instantie. 

 

Psychodiagnostisch onderzoek

Psychodiagnostiek omvat het deskundig samenvoegen van informatie vanuit verschillende bronnen zoals ontwikkelingsgeschiedenis, medische achtergrond, uitgebreide beschrijving van huidige moeilijkheden, informatie van de school en psychodiagnostische gegevens (bv. uit gespecialiseerde vragenlijsten en taken).  Ik vertrek expliciet vanuit het principe ‘zo kort als mogelijk en zo uitgebreid als nodig’ te onderzoeken.  Hiermee worden onnodige kosten zoveel mogelijk voorkomen.  De kwaliteit van het onderzoek blijft uiteraard gewaarborgd. 
Psychodiagnostisch onderzoek wordt gebruikt om een duidelijker inzicht te krijgen in het functioneren van het kind.  De psychodiagnostiek biedt zo aanknopingspunten voor verdere begeleiding. 

 

Psychologische begeleiding van het kind

De psychologische begeleiding is erop gericht om vaardigheden te leren, moeilijkheden te overwinnen en het kind weerbaar te maken voor de toekomst.  De basisvoorwaarde voor een goede therapie is het volgen van het eigen tempo van het kind of de jongere.  Slechts wanneer deze voelt dat zijn tempo en zijn ‘zijn’ gerespecteerd worden, kan hij voldoende veiligheid ervaren om zijn belevingswereld te openen.  Er zijn verschillende werkwijzen, die uiteraard gecombineerd kunnen worden:

Directieve therapie
Deze vorm van therapie wordt gebruikt bij zeer concrete problematieken zoals zindelijkheidsproblemen, specifieke angsten,...  Wanneer het probleem duidelijk te omschrijven en af te bakenen is, blijkt een doelgerichte aanpak een geschikte methode te zijn.  Daarbij wordt er in kleine stappen toegewerkt naar het wenselijk gedrag via oefeningen en huiswerkopdrachten.

Niet-directieve therapie
Wanneer de problemen het gevolg zijn van ervaringen en gevoelens die niet geuit kunnen worden, blijkt een meer diepgaande vorm van therapie verreist.  Via speltherapie (bij jonge kinderen), creatieve therapie en/of gesprekstherapie worden ‘voelen’ en ‘denken’ verbonden zodat de klachten ‘oplossen’ en de persoonsontwikkeling zich op een gezonde manier kan voortzetten.

 

Ouderbegeleiding

Opvoeders spelen binnen de begeleiding van het kind een belangrijke rol als informatiebron en als steun om het aangeleerde in de praktijk te brengen.  Ik streef dan ook steeds naar een goede samenwerking met ouders.  Hoe zij bij de begeleiding betrokken worden, is afhankelijk van de aard van de moeilijkheden en van de leeftijd van het kind. 

 

Schoolbegeleiding

Aangezien het kind een groot deel van zijn tijd op school doorbrengt, kan een samenwerking met de school van belang zijn.  Indien gewenst, kunnen met de school de resultaten van een psychodiagnostisch onderzoek of de implicaties van de psychologische begeleiding voor de schoolsituatie besproken worden.