Inhoud

  1. Hoe en waarom kan een psychodiagnostisch onderzoek gebeuren?
  2. Waarom worden er soms huiswerkopdrachten gegeven?
  3. Hoe werkt speltherapie?
  4. Hoe werkt creatieve therapie?
  5. Hoe werkt gesprekstherapie?
  6. Wat kan ouderbegeleiding zoal betekenen?

 

1. Hoe en waarom kan een psychodiagnostisch onderzoek gebeuren?

Op basis van de gegevens uit het oriënterend gesprek wordt bepaald welke vragenlijsten en/of tests zullen worden afgenomen en zal er een schatting van de duur van het onderzoek worden gegeven.  Deze duur is afhankelijk van de vraagstelling.  Het is belangrijk dat het kind goed is uitgerust bij het onderzoek.  Na het onderzoek worden de testresultaten uitgewerkt tot een conclusie en eventueel een advies.  Dit advies kan variëren van het eenmalig geven van een aantal tips voor het omgaan met het kind tot het starten van een specifieke begeleiding van kind, ouders en/of school.  Ook gerichte doorverwijzing naar een andere deskundige instantie behoort hier tot de mogelijkheden.  De onderzoeksbevindingen worden vastgelegd in een verslag dat in een adviesgesprek kan worden toegelicht.

 

2. Waarom worden er soms huiswerkopdrachten gegeven?

Aangezien het vaak belangrijk is om te weten in welke omstandigheden de moeilijkheden zich voordoen, kan er gevraagd worden om dit gedurende een bepaalde tijd te registreren.  Op deze manier kan er inzicht verworven worden in factoren die de moeilijkheden veroorzaken, versterken en/of in stand houden.  Ook de aspecten die een gunstige invloed hebben worden zo in beeld gebracht.  Al deze kennis biedt dan belangrijke aanknopingspunten voor de begeleiding naar een oplossing van het probleem. 
Soms hebben moeilijkheden te maken met een gebrek aan bepaalde vaardigheden.  De begeleiding zal zich dan richten op het aanleren van deze vaardigheden.  Huiswerkopdrachten kunnen dan de inoefening van deze nieuwe vaardigheden tot doel hebben.

 

3. Hoe werkt speltherapie?

Spel is de taal van het jonge kind.  Binnen speltherapie wordt al spelend gecommuniceerd met het kind.  Ik verwoord wat het kind in spel toont en reageer hier direct of indirect op.  Op die manier geeft spelen het kind de gelegenheid om zijn gevoelens te uiten, ervaringen te verwerken en te experimenteren met allerlei vormen van gedrag.

 

4. Hoe werkt creatieve therapie?

Binnen creatieve therapie maak ik gebruik van kleurtjes, klei en divers knutselmateriaal om het kind te bereiken op zijn niveau.  Via een eigen creatie kan het kind zijn gevoelens uiten, zodat deze ook gemakkelijker verwoord kunnen worden.  Zo kan hij spanning ontladen en ervaringen verwerken. 

 

5. Hoe werkt gesprekstherapie?

Bij voldoende mogelijkheden tot verwoording van de eigen ervaringen, kunnen we via een gesprek op zoek gaan naar de belemmeringen in de persoonlijke ontwikkeling en manieren om beter met deze belemmeringen om te gaan.  Het kind ontdekt zo eigen krachten en leert deze te gebruiken om moeilijkheden aan te pakken.

 

6. Wat kan ouderbegeleiding zoal betekenen?

Als het kind nog te jong is om te praten of als het zelf niet weet wat er aan de hand is, uit het zich op andere manieren.  Hulp bij de vertaling van wat het kind eigenlijk tracht te zeggen kan ouders dan al in staat stellen om de opvoeding opnieuw zelfstandig aan te pakken.
Oudergesprekken kunnen ook georganiseerd worden naast de psychologische begeleiding van het kind om het verloop hiervan regelmatig te evalueren.
Samen met ouders wordt gezocht naar inzicht in de ontwikkeling en het gedrag van hun kind, hun ouderrol en de opvoeding.  Er kan tevens bekeken worden op welke wijze de dagstructuur en de specifieke gewoontes van het gezin afgestemd kunnen worden op de behoeften van het kind.  De concrete adviezen die binnen ouderbegeleiding worden geformuleerd zijn haalbaar en bruikbaar in de verdere opvoeding.